Magyarország első betonútja Táton - világhír

2024.07.03

Tát, 1928 – A magyarországi sebességi versenyek új korszaka kezdődött meg a Budapest és Bécs közötti országúton. Az első ilyen versenyre a Tát és Nyergesújfalu közötti betonúton került sor, amelyet 1927-ben építettek meg, és amely Magyarország első betonútja volt.

Ez az útszakasz az 1. számú út 47-50 kilométer-szelvényei között terült el, és különleges szemösszetétellel, valamint a kor legjobb gépi felszereléseivel és gondos munkával készült. A burkolat vastagsága 15 cm volt, amely a széleken 60 cm-es sávban 25 cm-re vastagodott. A beton makadám pályaalapra épült (A makadámút tömörített kőzúzalék-borítással rendelkező műút, mely a modern műutak elődje. Nevét feltalálója, John Loudon McAdam skót mérnök után kapta.), ami biztosította a megfelelő stabilitást és tartósságot. Ezzel az útszakasszal Magyarország egyedülálló módon alkalmas lett a sebességi autóversenyek, korabeli nevükön "lancé" versenyek lebonyolítására.

Egy 1927-es korabeli újságcikk így emlékezik meg az építkezésről: "1927. május 26. Délelőtt 11 óra. Megérkeztünk Tátra. Tát eddig egy sötét kis falu volt a Budapest-Wien közötti műúton. Ma már országos híresség. Tát lesz a magyar Arpajon. (Párizstól 31 kilométerre délre található Arpajon, ahol szintén közutat használtak autóversenyzésre.) .Itt fog megépülni a nyár folyamán Tát és Nyergesújfalu között a kitűnő betonút, mely hivatva lesz, hogy évenként legalább kétszer alkalmat adjon a magyar automobil- és motorkerékpársport művelőinek a lehető legnagyobb sebességek kifutására."

A Magyar Filmiroda hangoskocsija Tát és Nyergesújfalu között, 1934
A Magyar Filmiroda hangoskocsija Tát és Nyergesújfalu között, 1934

Az 1 kilométeres versenypálya-szakaszon, amely 1-1 kilométeres "kifutóval" rendelkezett, a felavatást követően több világrekordot állítottak fel. Delmár Walter javaslatára épült meg az egyenes útszakasz, amely lehetővé tette a divatos lanszé versenyek megrendezését. A pálya híre gyorsan elterjedt, és 1932-ben a BMW-gyár is megjelent Táton, hogy kompresszoros gépével megjavítsa a fennálló világrekordot. A kísérlet sikerrel zárult, amikor Ernst Henne 243,2 km/óra átlagot ért el.

Ez a történelmi betonút és a rajta zajló sebességi versenyek nemcsak Tátot és Nyergesújfalut tették híressé, hanem az egész magyar autó- és motorkerékpársportot is új szintre emelték.

A YouTube-on még egy videó is található az eseményről: https://www.youtube.com/watch?v=Yi36yMC-5s4

Forrás: Vitaszek Zoltán - A legelső Komárom-Esztergom megyei legek könyve

Clicky